Вплив традиційних засобів та електронних ресурсів на творчі можливості читача


     При проведенні масових заходів в бібліотеці все частіше застосовується ІКТ. Маючи комп’ютерну техніку, Інтернет та використовуючи можливості ПК легко поєднувати інформацію про книгу, творчість того чи іншого письменника з сучасними інформаційними технологіями для того, щоб стимулювати читача, розвивати його допитливість.
     Презентації, буктрейлери, буклети - саме вони оживляють і прикрашають будь-який процес в роботі шкільної бібліотеки.
     Використовуючи такий прийом як презентація, бібліотекар може ознайомити дітей з найбільшими та найкращими бібліотеками світу, учням молодшої ланки - запропонувати поринути у чарівний світ казок та обрати для читання найцікавішу, старшокласникам - поглибити знання про найвидатніших ораторів світу та інше (додаток 1). За допомогою мультимедійних засобів висвітлюється і робота самої бібліотеки (додаток 2).
     Майже завжди презентація використовується на різноманітних заходах, бібліотечних уроках тощо. Психологи стверджують, що активація емоційного впливу на масовому заході із застосуванням мультимедійних засобів пов’язана з тим, що:
·    середовище створюється з наочним представленням інформації в кольорі (психологами доведено, що запам’ятовування кольорової фотографії майже в 2 рази вище в порівнянні з чорно-білою);
·    використання анімації є одним із ефективних засобів привернення уваги і стимулювання емоційного сприйняття інформації. 
     У своїй практиці бібліотекар поєднує традиційну подачі інформації з інноваційними мультимедійними технологіями. Наприклад: «Презентація прочитаної книги». Потрібно не лише прочитати і цікаво розповісти про книгу, а також:
·        дізнатися про автора книги та твори, які він написав;
·        розповісти, як саме книга вплинула на читача, які емоції та думки пробудила у нього. 
          Цей метод є досить ефективним, адже це можливість продемонструвати учням, що читання пов’язане не тільки зі школою та навчанням. Такий спосіб (презентація + розповідь) дає можливість дітям розвивати логічне мислення, вміння робити висновки, виховувати в собі морально-естетичну особистість, а також бажання спробувати власні сили у складанні оповідань чи казок.
    Учні різних вікових категорій із задоволенням беруть участь у такому заході. Свої вміння вони продемонстрували на районному конкурсі «Найкращий читач року», де посіли призові місця. Діти презентують твори як українських, так і зарубіжних письменників (презентація збірки «Співуча колиска з верболозу» Є. П. Гуцала, детективу «Суперагент ООО» Лесі Вороніної, повісті «Четверта висота» Олени Ільїної (додаток 3).
     Буктрейлер – сучасна форма популяризації книги. Це реклама нових книг і популяризація книг ювілярів. Наочне представлення інформації у вигляді фотографій, відео фрагментів має більший емоційний вплив на читача, оскільки сприяє покращенню розуміння і запам’ятовування фізичних і технологічних процесів (явищ), які демонструються на екрані. У ролику, не більше 3 хвилин, інформація про книгу подається так, що відразу хочеться взяти її і прочитати.
    Читацький багаж сучасних школярів досить обмежений. Тому бібліотекар разом з вчителями української та зарубіжної літератури виконує своєрідну просвітницьку роботу, розкриваючи дітям відомі книги, які треба обов'язково прочитати. Для того, щоб читання було збалансованим, до списку літератури обов'язково повинні входити твори українських та зарубіжних письменників. На допомогу учням у виборі того чи іншого твору створено буктрейлер «Калейдоскоп ненудної класики» (додаток 4).
  При створенні буктрейлера «Вечори на хуторі біля Диканьки» бібліотекар тісно співпрацювала з класним керівником та учнями 7 класу. Діти вдало інсценізували повість Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом» із збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки». Залучившись до процесу відтворення певних подій, які відбувалися у повісті, учні змогли поглибити знання про свій народ та його традиції, а поетичні народні пісні, звичаї та обряди, які дійшли з глибин віків, допомогли розкрити їх духовний світ (додаток 5). За допомогою ІКТ у бібліотеці створюється інформаційно-рекламна продукція – буклети (додаток 6)Так, до 145 річниці від дня народження Хавкіної Любові Борисівни - видатного бібліотекознавця світу, виготовлено буклет, в якому представлені цікаві факти із життя і діяльності знаменитої постаті. Цікаві загадки, приказки, вислови та прислів’я про книгу, які учні використовують як на бібліотечних, так і на літературних уроках, висвітлені в інформаційному буклеті «Що читати далі». 
     Психологи вважають, що прищепити дитині любов до книги та читання найкраще у віці до 9 років. Пізніше це зробити складно, іноді практично неможливо, тому актуальним у шкільній бібліотеці є буклет-список, який ознайомлює користувачів з літературою щодо організації сімейного читання. 
     Учні школи завжди беруть активну участь у розробці та виготовленні рекламної продукції, бо лише спільна робота розвиває творчі, емоційні, інтелектуальні, комунікативні  якості дітей. 
     Візитною карткою бібліотеки є бібліотечний блог "Скарбниця знань". Блог призначений для учнів, вчителів, батьків, бібліотекарів, небайдужих до проблем книги, бібліотеки, школи. Блог сприяє розширенню інформаційного поля бібліотеки, дозволяє висвітлювати бібліотечні заходи, події, що мають різнобічний виховний потенціал (додаток 7).
   Книга підвищує якість шкільного навчання, тому потрібна підростаючому поколінню, ось чому популяризація літератури - пріоритетне завдання бібліотеки навчального закладу. За допомогою книги, з використанням тексту, ілюстрацій, спілкування на основі прочитаного відбувається повноцінний розвиток особистості дитини, її пам’яті, інтелекту, емоційної культури, мовлення, образного мислення, художніх здібностей. Діти, які читають, привчаються самостійно навчатися за допомогою книжок, знаходячи в них відповіді на питання, що їх цікавлять. Крім того, у бібліотеці школи постійно проводяться різноманітні заходи: вікторини, літературні конкурси, виставки малюнків до прочитаних творів, марафони, на яких діти обговорюють та діляться думками про прочитані книги. Наприклад, розповісти казку, загадку, відповісти на питання вікторини. Тому учні з задоволенням ведуть читацькі щоденники (додаток 8), до яких заносять необхідну інформація про книги та їх авторів, висловлюють свої враження про головних героїв та  сюжет творів. Використовуючи мультимедійні засоби, школярі створюють цікаві, наповнені корисною інформацією, творчо оформлені читацькі щоденники.

Немає коментарів:

Дописати коментар